Desvære kan en bilforsikring ikke dække standard reparationer på vores biler. Men selv hvis du har lidt eller intet kendskab til din bils indre funktioner, kan du, så længe du har et grundlæggende sæt værktøj, klare størstedelen af bilens grundlæggende vedligeholdelse og mange nødvendige mindre reparationer hjemme i din carport eller garage. For nogle modeller kan man få reparationsmanualer eller workshop videoer fra tredjeparts reparationsvirksomheder. Dette vil gøre arbejdet meget lettere.
Her får du vores 20 tips til at fixe bilen uden erfaring.

Tip 1
Sikkerhed først. Sørg for, at motoren er kølig nok til at røre ved. Mange motorrum er meget overfyldte, og det kan være svært at se dele, skruer og møtrikker, og det er tit vanskeligt at finde vej til, nå eller endda røre ved de forskellige dele, møtrikker og bolte. ~ Hvis du forårsager en kortslutning, kan du ødelægge bilens computer systemer, relæer og sikringer. ~ Batterisyre, varme væsker og olie kan hver især brænde dig, osv. ~ Klemte fingre, revne knoer, skred og forskydninger er problematiske. ~ Arbejde under bilen, på gaden eller på en parkeringsplads er meget farligt. ~ Det er nyttigt at huske, at du normalt skal dreje værktøjet til venstre, dvs. mod uret, for at løsne og fjerne bolte og til højre, dvs. med uret, for at stramme dem. ~ Du skal forstå, at når du ser på møtrikken/skruehovedet fra den modsatte ende, bliver retningen omvendt. Sørg for at undgå forvirring mht. retningen, når du bøjer dig ned for at nå en bolt, du ikke kan se, og som sidder modsat din normale synsvinkel, eller når du kigger op fra undersiden af ​​bilen på en bolt/møtrik og har brug for at nå hovedet, der sidder modsat fra dig. Så tænk over det og tag det med ro.

Tip 2
Sørg for at bruge den korrekte proces og rækkefølge med ​​løsning og stramning af møtrikker og bolte, hvilket kan være meget vigtigt for at undgå at delene slår sig / bliver ødelagte. ~ Understramning kan forårsage utætheder og defekter (ting kan ryste sig løs og falde ned). ~ Overstramning af skruer og bolte kan skrue dem over gevind eller knække dem, og det kan være meget vanskeligt trække den knækkede skrue ud.

Tip 3
Undgå at bruge det forkerte værktøj. Løst eller forkert værktøj, der kan skride, og skruetrækkere i forkert størrelse kan alle ødelægge skruer og møtrik-/bolthoveder, før du får nogle af de sværeste af dem løsnet. Du har blive nødt til at bruge forskellige fif til at få dem ud (et stemmejern eller en mejsel, nedstryger, kniv eller et bor kan være nødvendigt fra tid til anden, men kan også skade skruer og andre dele). Så “få hjælp” til svære situationer.

Tip 4
Søg efter videoer og diskussioner på nettet om det problem, du overvejer at tackle eller er midt i at ordne. Nogle videoer og diskussioner er meget gode. Der er visse emner, hvor du kan finde flere, mens der kun findes lidt eller intet om andre.

Tip 5
Anskaf en “Haynes” manual (som er for mindre erfarne brugere) fra autodels-firmaet – selv de professionelle bruger en manual til at udføre reparationer. Undgå forhandlerens vedligeholdelses-/reparationsmanualer, som er normalt for erfarne mekanikere, som ikke er lette at forstå, som ikke er detaljerede, og som kræver brug af særlige nummererede stykker værktøj (som ofte er unødvendige). Mens du kan finde en manual på biblioteket, skal disse manualer være specifikke for dit køretøj, hvilket kan gøre dette svært, og de er så uundværlige, at det er bedst at købe en.

Tip 6
Sæt dig lidt ind i hele manualen. De er generelt delt op i sektioner, som hver omfatter et af køretøjets systemer, f.eks. afsnit om “Chassis elektronik”, “Fejlfinding” (efter sektion, se på det), “Ophængning” (støddæmpere er ikke så slemme, men ophæng er vanskeligt og kompliceret) osv., og “Vedligeholdelse” – generelt vedligehold – se den overordnede indholdsfortegnelse og de mindre (i begyndelsen af ​​hvert afsnit, og en indholdsfortegnelse bagpå).

Tip 7
Hold optegnelser over den “Planlagte vedligeholdelse” under garantien, hvilken skal dokumenteres med kvitteringer og optegnelser, såsom en log fra forhandleren eller garantiudbyderen.

Tip 8
Vær klar over, at den elektriske sektion for sikringer/sikringsdåser (mere kompliceret, end du måske tror) ofte er meget dårligt mærket, diagrammerne er dårlige, er forskellige alt efter årgangen og efter modellen og er næsten uforståelige (svære at læse). ~ Fjern kun “en” klar plastiksikring ad gangen og tjek dem en efter en ved at se, om de er brændt ud, så du ikke får dem blandet sammen. Skift hver enkelt eller sæt den ene på plads, før du kigger på den næste. ~ Der findes normalt nogle særlige store sikringer og relæer i en sikringsboks i motorrummet eller spredt rundt omkring og inline sikringsforbindelser (i ledninger), mens de sædvanlige sikringskasser for ejer/operatør tilgang befinder sig under instrumentbrættet eller på “kickpanelet” nær føreren. Visse pickupper, varevogne og lastbiler har sikringsbokse på besynderlige steder i forhold til, hvor de er placeret i biler. Du kan finde et sikringspanel i handskerummet eller ved at skrue et dæksel af på eller nær instrumentbrættet.

Tip 9
Start i det små med det enkle: Reparation af din bil forudsætter, at du ved, hvad der er i vejen med den. Dette er ofte den sværeste del af reparationsarbejdet, da selve reparationen er dækket trin-for-trin i manualen. Diagnosticering kan være ret vanskelig og skal gøres korrekt for at undgå udskiftning af den ene autodel efter den anden på må og få eller foretage en forkert (og formentlig dyr) reparation. Mens der findes “logiktræer/fejlfindingsdiagrammer” i manualen for afprøvning af specifikke dele, er spørgsmålet, hvad du gør, når du ikke ved, hvilken del er defekt?
Advarsel: for at erstatte et sæt tændrørskabler eller selve tændrørene skal du “kun fjerne én” og erstatte denne ene, hvorefter du fortsætter med den næste – derved undgår du at få kablerne i den forkerte orden, hvilket meget sandsynligt vil medføre fyring i den forkerte rækkefølge, hvilket kan beskadige motoren.

Tip 10
Diagnosticer problemet. Det er her, fyren nede i autodelsbutikken er en god ven at have. De bliver ofte ansat på grund af deres viden – en korrekt diagnose er for dem lig med at sælge en autodel. De har en diagnostisk kodelæser, som de kan tilslutte og aflæse for dig (i håb om at sælge autodele) eller en, du kan låne gratis (med et depositum) – det er rigtigt, den samme service, du har betalt 300-500 kr. for på et værksted, kan gøres af folkene i autodelsbutikken eller af dig selv for ingenting.

~ De kan også foretage diagnostik på dine afinstallerede dele, såsom starter, batteri, generator osv. Hvis du ikke kan finde ud af det med den første reservedelsekspedient, du taler med, skal du se dig omkring, til du finder en, du kan lide at arbejde med, og du vil sandsynligvis følge ham rundt efterhånden som han skifter job fra den ene butik til den anden.

Tip 11
Saml det værktøj og udstyr sammen, du skal bruge til jobbet. Der er ikke noget mere irriterende end at være begravet op til albuerne i motorrummet, når det går op for dig, at du ikke har en ny (indsæt billigt men vigtigt værktøj her). Nogle ture ned i butikken er uundgåelige, selv når du er blevet ret god til det her – det hjælper til at huske, at du vil have en ny ejendel, når du er færdig med netop denne reparation, altså i form af et lille specialiseret stykke værktøj, og forskellige metriske værktøjer vis-a-vis dem med engelske mål. ~ Du kan “leje-til-eje” større og dyrere stykker specialværktøj fra bildelsforretningen (Rent faktisk køber du det og kan “kun” få pengene tilbage “hvis” du bringer det tilbage med kvitteringen, og værktøjet er i “ny tilstand”, inden for 48 timer, for eksempel). Se på et site som dette.

Tip 12
Gør området klart. Bloker hjulene for at forhindre, bilen ruller. Hvis du vil dryppe, skal du lægge en presenning ned. Hvis du er nødt til at skulle under bilen, kan en fladtrykt, stor papkasse eller et gammelt stykke gulvtæppe gøre hele forskellen, hvad komfort og renlighed angår, når du ligger på jorden. ~ Advarsel: Brug altid opklodsningsbukke som hjælp til at sikre, når du skal hæve køretøjet med donkraften. ~ Opkørselsramper er ret nyttige, men visse meget lave biler “fungerer ikke” med ramper. ~ Hvis du kører to hjul op på kantstenen, kan det virke i en snæver vending for at løfte den ene side eller ende af køretøjet.

Tip 13
Følg manualens vejledning for rækkefølge og metode. Det kan være fristende at få for travlt og mene, ​​at visse trin synes irrelevante – til senere.

Tip 14
Udvikl et system, hvor du placerer dele, du eventuelt må tage af bare for at komme ind til den defekte del, på en sådan måde, at de vil være lettere at samle og sætte på plads igen ordentligt, såsom at sætte et beslag ned, så det vender den rigtige vej og det medfølgende isenkram placeret lige, hvor det hører til, i stedet for, at det hele ligger og roder i en bunke. Det vil også være en god metode at omvende rækkefølgen, man lægger de delene, man tager af i, så man nemmere kan sætte dem sammen igen. ~ Advarsel: En instruktion i manualen som “sæt nu det perifere flangebeslag på igen” er ubrugelig for dig, hvis du ikke kan huske, hvor beslaget kom fra – og mens manualen er nyttig, er billederne ofte uklare og ikke mærket eller forklaret ordentligt.

Tip 15
Tag billeder. Marker dele med tape og navne og nummerering osv. Mobiltelefonbilleder er små, og det er mest nyttigt, hvis du kan overføre dem til din pc, når der er brug for det. Men selv et lille billede taget på meget kort afstand, der viser en afgørende detalje, kan potentielt spare dig mange timer.
Billede med titlen Reparer din egen bil uden erfaring Trin 1616
Tegn et billede, før du skiller noget ad – eller få om nødvendigt en anden til at tegne billeder og hjælpe dig med at mærke dem.

Tip 17
Brug neglelak eller en række tydelige ridser til at markere steder, hvor dele skal afpasses efter hinanden. Hvis du, idet du fjerner en del, spørger dig selv, “gad vide, hvordan jeg vil huske, om den skal sidde sådan eller sådan?”, kan en prik neglelak efter en hurtig aftørring fortælle dig det. Neglelak, der bruges på to dele, der rører hinanden eller matcher, f.eks. til pakninger osv., kan spare dig at skulle genkalibrere, afmåle og gentilpasse det, efter reparationen er færdig – du tilpasser bare neglelak eller ridser.

Tip 18
Se i øjnene, at hver enkelt reparation er genindlærings- eller indlæringsproces. Første gang du fjerner eller udskifter en generator, kan det være frustrerende. ~ Hold pauser om nødvendigt. Når du er færdig, skal du være klar over, at næste gang, du fjerner eller udskifter denne eller en lignende model, vil det tage omkring 1/3 af tiden – og aftagning og udskiftning af enhver generator, selv på en lastbil, er nu inden for din rækkevidde.

Tip 19
Undersøg hvert enkelt problem grundigt, før du begynder: Hvis du er i tvivl om din evne til at udføre en nødvendig reparation, skal du læse manualen trin-for-trin den pågældende reparation, og læse det igen – det vil give dig en ret god idé om, hvorvidt du kan klare det eller ej.

Tip 20
Se videoer. Med YouTube i baghånden kan du lære hvordan du flyver en tom sodavand til månen. Ja næsten da. Brug YouTube til at søge efter hvordan du udskifter/reparerer dele på din bil

Ny forrude til din bil