Hvis du kender til bilmærker, ved du måske, at der er fem, som især er populære hos de rigeste i vores samfund. Du har måske lagt mærke til dem på vejen eller udenfor de huse, der gør dig allermest misundelig. Eller måske ved du ikke noget om biler, og i så fald vil du lære ekstra meget af den her artikel eller et besøg til Bilernes hus.

Lexus er en af de nyere konkurrenter på de riges bilmarked. På trods af det er de nu en af de førende producenter af biler, mest af luksusvarianten, men der er også et par stykker, der er i en lidt mere overkommelig prisklasse. Dog ikke helt nede i hr. og fru Jensens budget, men et niveau eller to over det.

Nyere end Lexus har vi Tesla, som især er kendt for bæredygtige, eldrevne biler, men som de senere år har taget føretrøjen indenfor selvkørende biler. Du har måske hørt om en ulykke eller to, hvor Teslas teknologi til selvkørende biler er blevet prøvet af på offentlige veje på trods af, at det endnu ikke er lovligt. En af deres konkurrenter på det marked er Uber, som ikke er et bilmærke, men som udvikler deres egen teknologi til selvkørende biler og har samme problemer med ulykker, der ødelægger deres ry i medierne.

Peugeot er måske mest kendt som et bilmærke, alle har råd til. De har dog også en række luksusbiler på markedet, som er blevet mere og mere populære de sidste par årtier. Det skyldes måske det stigende antal millionærer vi ser i verden, eller måske er det et tegn på, at afgifterne ikke længere holder dem tilbage, som er lidt rige men ikke helt deroppe sammen med Bill Gates og Mark Zuckerberg, der måske ikke ville vælge peugeot.

Ferrari er en klassiker, og en rød ferrari er noget, de fleste mænd har drømt om siden de som små børn så en for første gang. Eller nok nærmere hørte om en for første gang, for det er nu de færreste, der har været så heldige at se en selv.

Hongqi er et mærke, de færreste i Danmark har hørt om, og det er en synd og en skam, for det er ifølge de rige et af de bedste mærker af luksusbiler, der findes i denne tid. For et årstid eller to siden var det måske Ferrari, men nu til dags er det altså et andet mærke, der har førertrøjen på, når det gælder de udtømningen af de riges alt for tunge punge. Det har måske noget af gøre med, at det er et kinesisk mærke, og at mange af denne tids nye millionærer er kinesere. Det er godt nok ikke en særlig stor procentdel af kineserne, der er millionærer, men der er mange af dem, og de sidste par årtier har nogle af dem tjent nok til at være millionærer i mange forskellige valutaer.