Vidste du godt at stress kan gøre dig tyk? Flere stresseramte oplever en vægtstigning på grund af øget appetit og mere lækkersult eller decideret cravings efter mad og søde sager. Det resulterer for mange i oppustet mave, væskeophobning, en dårlig fordøjelse samt mere kropsfedt, hvor af det sidste kan være svær at slippe af med igen.

 

Derudover kan der være mange andre symptomer på kronisk stress så som hjertebanken, hukommelsesbesvær, træthed, indelukkethed, hovedpine, søvnbesvær, hudproblemer, nakkesmerter, humørsvingninger, mindre overskud, mindre sexlyst samt svedeture.

 

Hvad forårsager stress?

Stress opstår, når du selv føler at du ikke kan leve op til livets krav. Det kan forårsages af sygdom, dårlige parforhold, dårlige arbejdsforhold især psykisk, en trang økonomi, mindreværd i forhold til sit udseende, kompetencer osv. Når du ikke kan slappe af og slippe tankemylderet er det et tegn på stress.

 

Helt tilbage til urtiden var stressmekanismen i kroppen godt til at få os til at flygte fra farer, så som vilde dyr – eller at tage kampen op mod dem. Når der var fare på færde gik de fysiske reaktioner i gang, så vores kroppe var klar til enten at kæmpe eller flygte på bedste vis. Stressen gør derfor følgende ved kroppen:

 

  • Kroppen udskiller adrenalin og pulsen stiger (kroppen, tror at musklerne skal arbejde og derfor have mere blod ud i sig)
  • Blodtrykket stiger (for at pumpe blodet hurtigere rundt)
  • Fedt frigives fra fedtdepoterne (og giver energi til enten at flygte eller kæmpe)
  • Glykogen (sukker) frigives fra leveren (for at give hurtig energi til at flygte eller kæmpe)
  • Der lukkes ned for fordøjelsen og blodtilførslen omkring tarmene, så kroppen ikke skal tænke på det
  • Blodkar i fx armen og ben udvides
  • Blodet bliver lidt tykkere (så kroppen ikke mister så meget, hvis man såres)

 

Disse påvirkninger var gode for kroppen, når vi i urtiden stod i situationer mellem kæmp eller flygt, men i dag hvor vi ikke i fysisk forstand skal bruge stressmekanismen til noget, så er stressen dårlig for kroppen især når den bliver mere eller mindre permanent. Vi gør nemlig i dag det stik modsatte af, hvad kroppen fortæller os: i stedet for at bruge stressenergien til at flygte, så sidder det moderne menneske stille og stresser.

 

Hvis du føler dig stressramt eller gerne vil undgå at blive stresset er der nogle ting, du selv kan gøre:

 

  • Sænk forventningerne til dig selv. Stress kommer oftest af dine egne forventninger til, hvad du skal leve op til og ikke omgivelsernes.
  • Få styr på det basale så som sund kost, dagslys, rigeligt med søvn og motion. Sørg for at gå i seng på samme tid hver dag og undgå skærm lige før sengetid, da skærmens blå lys er forstyrrende for søvnen.
  • Slap af og ked dig. Lad være med at lave for mange regler og målsætninger for dig selv og være bedre til bare at slappe af og kede dig. Tidspunkter, hvor du laver absolut ingenting og ikke skal tage stilling til noget er godt for hjernen.
  • Afslappende aktiviteter, så som mindfulness, yoga og afspænding kan hjælpe dig med at acceptere tankerne og være i dem uden at drukne i travlhed.
  • Gør noget godt for dig selv. Gør noget godt og afstressende for dig selv, så som at fordybe dig i en god bog, lytte til lydbog, høre noget god musik, forkæle dig med en afslappende ansigtsbehandling eller skønhedsbehandling.
  • Dyrk naturen. Naturen er bevist at være afstressende. Gå nogle gode lange ture, hvor du bliver godt blæst igennem eller mærker solens stråler på dine kinder.
  • Brug dine gode sociale relationer. Omgiv dig med mennesker, som holder af dig for den du er og tag imod støtte og hjælp.
  • Sig fra når du kan mærke, at du egentlig ikke har lyst til noget – og før det bliver et problem for dig. Brug din mavefornemmelse og før det, der gør noget godt for dig.

Accepter, at der er nogle ting, du ikke kan ændre på og accepter at du har en masse tanker, som du evt. ikke kan styre. Prøv evt. med meditation, en coach eller psykolog, som kan hjælpe dig med at håndtere og være i tankemylderet.

Husk at kvitte smøgerne når du alligevel er igang og vi kan anbefale at man bruger en Hay stol til at slappe af på

Kom på et højskoleophold

comments (0)

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>