Jeg husker tydeligt hvor glad jeg selv og min familie var, da vi første gang satte fod i vores nyindkøbte sommerhus. Vi havde alle set frem til at have det her fredelige sted, som vi ville kunne tage ud til, hver gang vi havde ferie eller forlænget weekend. Ingen af os er super vilde med at rejse, da vi finder alt der hurlumhej i lufthavnen og så videre stressende – og hvem gider at være stresset på sin ferie? Så et sommerhus, nogle kilometer væk fra hjemmet, virkede som den helt perfekte løsning. Her ville vi uden stress og jag kunne køre ud, når vi havde nogle fridage, og så bare nyde livet fuldt ud. Eftersom vi ejede det kunne vi desuden lave alle de forandringer og forbedringer som vi kunne komme i tanke om, og dermed blev sommerhuset bedre og bedre år for år.

Desværre er der jo ikke noget her i livet der varer evigt, og efter vores børn flyttede hjemmefra, gav det ikke længere mening for os at beholde sommerhuset. Det var ganske enkelt for stort til to mennesker, og der var egentligt andre ting vi hellere ville bruge vores tid på, nu hvor børnene var flyttet ud. Så det var med sorg i hjertet, at vi måtte i gang med at sælge sommerhuset.

Jeg var blevet advaret af flere – både gode venner, og velmenende ejendomsmæglere – at det godt kunne tage meget lang tid at få solgt sommerhuset. Der er nemlig en del sommerhuse til salg på det danske marked, og det betyder at det er købers marked. Der er stadig folk der køber sommerhuse, men de er mere sjældne end de var før i tiden, og de er utroligt kræsne. De har så mange sommerhuse at vælge imellem på markedet, at man enten er nødt til at væbne sig med tålmodighed, eller sænke prisen helt vildt, for at komme af med det.

Vi brød os ikke om idéem om, at sælge sommerhuset med et tab. Vi havde trods alt lavet en del forbedringer over årene, og fandt det kun fair, hvis vi kunne tjene lidt på vores hårde arbejde. Det ville dog heller ikke være særligt sjovt for os, at skulle vente i årevis, før det blev solgt. Så jeg gav mig selv en udfordring: sælg sommerhuset, med profit, på en enkelt måned!

Min strategi var simpel: skaf opmærksomhed, skil dig ud, og hav svar klar på alle spørgsmål. Så det var hvad jeg gjorde. Jeg reklamerede for sommerhuset overalt: i den lokale avis, på Facebook, Den Blå Avis, skolens nyhedsbrev og så videre. Alle vidste nu, at vores hus var til salg. Jeg skilte mig ud ved at have det eneste tilstandsrapport sommerhus i området: alle andre så ud til at spare tilstandsrapporten væk, fordi det ikke er et lovmæssigt krav. Men jeg satte mig i købers sted, og tænkte at et hus med en tilstandsrapport nok ville skille sig positivt ud fra mængden. Sidst, men ikke mindst, så sørgede jeg for selv at være til stede under rundvisningerne, så jeg kunne svare på alle spørgsmål der måtte blive stillet. Huset var solgt efter 22 dage!