Du kender det sikkert! Din virksomhed har investeret i et nyt e-learning system, men brugerne skal tvinges til at bruge det. Problemet er, at vi ofte glemmer dem, der skal bruge systemet, når vi er ude og ”shoppe” efter nye systemer. Det resulterer i, at vi vælger et system baseret på pris fremfor for eksempel brugervenlighed. Derfor får du her i artiklen et par trin, som kan sikre, at dine medarbejdere vil bruge det nye system, du vælger.

 

Tænk på brugerne

Det er medarbejderne, der skal bruge e-learning systemet, derfor er det vigtigt at inddrage dem så tidligt i udvælgelsesprocessen som muligt. Det typiske er bare at implementere et nyt system, og så forventer man, at det bliver taget i brug. Det er dog en anelse naivt. For det er sjældent, vi mennesker bare bruger noget, fordi det er tilstede. For det første skal vi forstå formålet med, at vi skal bruge noget nyt (hvorfor), og for det andet skal det være nemt for os at bruge.

 

Det skal være en god oplevelse

Næste trin er lidt en fortsættelse af, at det skal være nemt at bruge. Det er vigtigt, vi vælger et system, hvor brugeroplevelsen er tænkt ind. Dvs. det skal leve op til brugernes forventninger, og brugerne skal have de samme muligheder, som de kender fra websites, Apps etc.. Derfor er det en god idé, at lave en testgruppe med medarbejdere fra forskellige afdelinger, som så kan afprøve systemet, inden I binder jer til et bestemt system.

 

Forbered medarbejderne

Medarbejdere kan blive positivt indstillet over for alle typer forandringer i virksomheden, hvis de blot bliver forberedt og briefet godt grundigt. Vær ikke nærig med informationer om det nye system, lav evt. et lille event, understreg alle fordelene og de muligheder medarbejderne får. Nå ja, og få systemet helt klar, inden den første bruger logger ind.

 

Et lækkert system er ikke nok

Nu har I valgt et super lækkert system sammen med jeres medarbejdere. Men hvis I kun deler teksttunge pdf-filer og lange e-bøger med mindre relevante informationer, så falder det hele til jorden. Skab e-learning, som engagerer medarbejderne, og vælg et system, hvor det at muligt at skabe interaktivt indhold, som inddrager brugerne i læringen. Derudover bliver læringen mere overskuelig og sjovere med masser af billeder, videoindhold, quizzer, multiple-choice spørgsmål, social læring og lignende.

Vi lever i en tid, hvor vi alle er storforbrugere af digitale medier, som vi har adgang til 24-7 på mobilen. Vi er kræsne og kritiske! Det er bl.a. derfor, at vi virksomheder også skal være kræsne og kritiske, når vi vælger nye systemer til medarbejderne. Hvis vi investerer i systemer, som ikke bliver brugt, har de ingen værdi for virksomheden, men hvis vi for eksempel investerer i et e-learning system, som medarbejderne bruger, kan vi øge produktiviteten, medarbejdertilfredsheden – og have medarbejdere, som altid er up-to-date.

comments (35)

comments (35)

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>