Tingene går super hurtigt nu om dage, og det er indenfor alting. Tænk over hvor meget der har ændret sig i de seneste 10 år: hvad der er sket med computere og fjernsyn, hvordan vi er gået over til at streame vores film, og endda kan tjekke ud ved hjælp af en maskine i supermarkedet. Det går stærkt, og det kommer kun til at gå hurtigere i fremtiden. Vi er derfor nødt til at være vågne og følge med, hvis vi ikke vil falde af vognen, og komme håbløst langt bagud.

Indenfor mit eget felt, er den accellerende udvikling også noget der kan mærkes. Markedsføring har bevæget sig fra at handle om breve, skilte og magasiner, og til nu at handle om SEO, AdWords og andre former for digital markedsføring. Specielt for os gamle hoveder, er det nervepirrende at skulle følge med: man har aldrig “mestret” noget, før verden har ændret sig igen, og man skal tilbage til skolebænken. Man kan gøre meget igennem partnerskaber, eksempelvis ved at blive agillic partner, men der er grænser for, hvad man kan klare igennem andre. Man er nødt til at finde sin egen plads: noget man specialiserer sig i, og holder sig opdateret omkring. Så kan man supplere sine services igennem strategiske partnerskaber. Du får dog kun de gode partnere, hvis du har noget at bytte med: alle har penge, men få har konkurrence-dygtig viden og kompetencer.

Men hvorfor overhovedet følge med? Der findes stadig magasiner og brevpost. Kunne jeg ikke bare have fortsat med det jeg allerede vidste? Både og. Selv de felter har ændret sig. Der er ikke noget her i verden der eksisterer i et vakuum: alt har indflydelse på hinanden. Så selvom der stadig bliver udgivet blade, så er markedsføringen i dem stadig anderledes, end før der var internet. Der skal tages højde for de seneste digitale trends, og man skal have indlejret opfordringer til at folk finder virksomheden på Facebook og Twitter. Folk tænker anderledes i dag, på grund af den nye teknologi, og der skal andre ting til, for at fange deres opmærksomhed. Hvis man ikke følger med, så holder ens markedsføring op med at virke, og så står man altså pludseligt uden et job. Det er altså absurd farligt, at falde af markedsføringstoget.

Men det er dog ikke frygt der driver mig. Selvom det går stærkt, så nyder jeg det fuldt ud. Der er noget fascinerende over at se, hvordan verden ændrer sig med kæmpe hastighed, mens man kigger igennem sin helt egen professionelle linse. Der er altid noget nyt at lære, og det bliver aldrig kedeligt at tage på arbejde: nye udfordringer er det, der gør livet værd at leve, at og jobbet værd at udføre.

comments (7)

comments (7)

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>