Når man spørger rundt omkring på diverse messer, om hvad de synes om danske kunder, så får man nogle meget blandede svar. Nogle finder de danske kunder lidt for ”snu”: vi er åbenbart gode til at finde og benytte os af de rigtigt gode tilbud, og så aldrig handle ved butikken igen, før næste gang de har udsalg. Andre ser os dog som nogle af de bedste kunder man kan bede om: for når først vi er blevet bidt af et brand, så er vi fantastisk loyale overfor det.

Spørgsmålet er, hvordan begge dele kan være sandt, på samme tid? Det handler i bund og grund om, at der er to forskellige strategier når det kommer til at sælge produkter. Nogle sælger alt imellem himmel og jord, og benytter diverse salgsteknikker og gode tilbud til, at få kunder. Det er dem der typisk lancerer helt sindssyge tilbud: de vil nemlig have dig til at købe noget, så du er på deres mailing liste. Derefter kontakter de dig igen og igen, i håbet om at sælge dig andre produkter, som du måske kunne have interesse i. Den anden strategi er at sælge et specielt udvalg af produkter, som man står så meget ved, at man er villig til at sætte sit brand på dem. Hvis et produkt viser sig at være dårligt eller for dyrt, så går det ud over hele brandet: det er derfor en mere risikabel tilgang. Men hvis man står ved sine produkter, og gør et godt stykke arbejde, så kan man til gengæld opnå en kundebase der respekterer og stoler på én. Det er dem, der benytter sig af den sidstnævnte strategi, der nyder godt af de danske kunder.

Vi er nemlig utroligt kvalitetsbevidste i Danmark, og samtidig er vi travle mennesker. Stort set alle har et fokus på karriere, arbejde og en hobby eller to. For at kunne tilfredsstille vores behov for kvalitet, uden at skulle bruge alt for meget tid på at undersøge hver eneste ting vi overvejer at købe, så læner vi os altså op af de brands vi har god erfaring med. Så hvordan får man god erfaring med et brand? Det hele starter i det øjeblik, kunden får dit produkt i hænderne. Hvis du sender en flaske vin med posten, rullet ind i en omgang bobleplast der lemfældigt er tapet sammen, så får dine kunder ikke et særligt godt indtryk af dit brand. Hvis du derimod benytter emballage fra New Sale, så er du pludseligt kommet rigtigt godt fra start, og har øget chancen for at kunden vil købe fra dig igen og igen.

Derudover skal hele oplevelsen selvfølgelig være så behagelig som muligt. Din hjemmeside skal virke professionel og overskuelig, og det skal være tydeligt hvilke produkter du har på lager. Det skal være nemt at kontakte din support, og de skal agere på hjælpsom og professionel vis. Sidst men ikke mindst, så skal kvaliteten på dit produkt selvfølgelig også hænge sammen med prisen.

comments (0)

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>